una.europa@uj.edu.pl
Widok zawartości stron
Widok zawartości stron
Widok zawartości stron
KONTAKT:
Widok zawartości stron
Projekt UNA.TEN zakończony sukcesem
Dziś ostatni dzień projektu UNA.TEN, "Transfer Emergency Now! 10 days for change" organizowanego przez UNA Europa w odpowiedzi na wyzwania w związku z pandemią COVID-19. W ciągu ostatnich 2 tygodni ponad 100 studentów z uczelni partnerskich pracowało nad rozwiązaniami, które pozwolą sprostać czterem wyzwaniom: Rethink Culture & Entertainment, Online Digital Consent, Travelling and Tourism, Food Supply Chain. Z dumą prezentujemy rezultaty, które udało się wypracować naszym studentom pod okiem mentorów!
Grupa Kultura zajęła się sektorem wydarzeń kulturalnych, który znacząco ucierpiał w obliczu pandemii COVID-19. W pierwszej kolejności przeprowadzili wywiady – zarówno z osobami zajmującymi się organizacją festiwali, jak i ich odbiorcami. Po stworzeniu profili osobowych, a następnie wstępnych prototypów ostatecznie skupili się na dwóch rozwiązaniach, które przedstawili podczas finałowej prezentacji. Pierwszym z prototypów jest ONE-TO-ONE, mający na celu umożliwienie artystom zarobku w czasie kryzysu, a odbiorcom zapewnienie niecodziennej, interaktywnej rozrywki w zaciszu ich własnych domów. Drugi to specjalnie stworzona przestrzeń VR – VR LOUNGE, w której można wziąć udział w wydarzeniu realnie (namioty rozstawione w kilku lokalizacjach, każdy seans do 7 osób), ale jednocześnie dzięki użyciu nowej technologii i własnych smartfonów.
Zespół Kultura tworzą różnorodne osobowości: dr Marta Materska-Samek - akademiczka, badaczka i menadżerka innowacyjnych projektów w obszarze kultury i mediów, dr Mateusz Lewandowski - badacz i konsultant, Karolina Chećko - studentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz wiedzy o teatrze, Julia Papiernik - studentka neuropsychologii i neurokognitywistyki, Rafał Koziołek - student zarządzania publicznego oraz kulturoznawstwa, Katarzyna Strzebońska - studentka mediów społecznościowych w zarządzaniu, Anna Kuca - studentka ostatniego roku psychologii stosowanej.
Digital Jagiellonians obrali sobie za cel poprawę bezpieczeństwa w sieci, a także eliminację zjawiska sieciowego wykluczenia poprzez stworzenie programu edukacyjnego adresowanego do osób powyżej 50 roku życia, w szczególności seniorów. Uznali to za istotne zagadnienie, ponieważ osoby te są szczególnie narażone na różnego rodzaju nadużycia i niebezpieczeństwa w sieci, ze względu na brak odpowiedniego przygotowania. Digital Jagiellonians w ramach projektu UNA.TEN przygotowali plan mający na celu wdrożenie dobrych praktyk usprawniających posługiwanie się Internetem oraz technologiami nowych mediów po pandemii COVID - 19. Rozwiązanie proponowane przez Digital Jagiellonians to połączenie analityki danych z cyfryzacją i szczytnymi celami- to musi się udać! - powiedział dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema, który wspiera naszych studentów w tej inicjatywie.
W zespole Digital Jagiellonians znaleźli się: dr hab. Regina Lenart-Gansiniec - profesor uczelni w Instytucie Spraw Publicznych UJ, dr inż. Klaudia Proniewska - adiunkt w zakładzie Bioinformatyki i Telemedycyny UJCM, Mira Fecko - studentka prawa, Anna Pukała - studentka neuropsychologii i neurokognitywistyki, Piotr Filipiak - student psychologii, Adrian Górski - student informatyki, Mateusz Jakubik - doktorant WPiA.
W czasie intensywnych dziesięciu dni, członkowie grupy Turystyka pracowali nad projektami, rozmawiali z ekspertami (m.in. Robertem Piaskowskim, Pełnomocnikiem Prezydenta Miasta Krakowa ds. Kultury oraz Bartłomiejem Walasem, współzałożycielem Krakowskiej Izby Turystyki) i testowali swoje pomysły na uratowanie sektora turystyki po pandemii. Ostatecznie rozwinęli pomysł SPOT (Safe & Personalized Organization of Travel), który odpowiada na potrzeby turystów oraz pokazuje przedsiębiorcom drogę rozwoju. Zakłada on bezpieczne, samodzielne podróżowanie pod opieką zdalnego przewodnika, z którym kontakt odbywa się drogą telefoniczną bądź przez aplikację. Ponadto kontynuują prace nad urządzeniem o roboczej nazwie Sprinkler, czyli automatycznym dozownikiem dezynfekującym, który można zamontować, np. w komunikacji miejskiej.
W zespole znaleźli się: Michał Lis - student bioinformatyki i archeologii, Paulina Richert - absolwentka filmoznawstwa oraz studentka migracji międzynarodowych, Elodie Thevenin - doktorantka w Instytucie Europeistyki, Patryk Wacławczyk - słuchacz szkoły doktorskiej Nauk Ścisłych i Przyrodniczych oraz Justyna Wydra - studentka ostatniego roku dziennikarstwa i komunikacji społecznej ze wsparciem dr hab. Jana F. Jacko, prof. UJ z Instytutu Ekonomii, Finansów i Zarządzania UJ oraz dr Agnieszki Konior z Instytutu Kultury UJ.
Grupa Food Supply Chain pracowała nad rozwiązaniami dotyczącymi bezpieczeństwa łańcuchów dostaw żywności w dobie zagrożenia koronawirusem. Korzystając z metody Design Thinking, grupa opracowała Mapę Empatii a następnie po „burzy mózgów”, w oparciu o doświadczenie poszczególnych członków grupy oraz lekturę publikacji dotyczących prowadzonego tematu, udało się zidentyfikować jeden z realnych problemów. Opracowali prototyp („Kup Pan Mleko!”), którego centralnym punktem jest baza kontaktów i łatwo dostępnej informacji. Rozwiązanie ma służyć wymianie informacji pomiędzy dużymi producentami i przetwórcami a organizacjami pozarządowymi, szpitalami, innymi przetwórcami. Jedna strona umieszcza szczegółowe informacje o nadmiarze produktu, zazwyczaj w ilości hurtowej, jego ilości i ceny. Druga strona kupuje ten nadmiar lub umieszcza w bazie swoje zapotrzebowanie na konkretny produkt.
W zespole znalazła się grupa pasjonatów z różnych dziedzin nauki: Agnieszka Tekiela - studentka V roku prawa UJ, Katarzyna Wikiera- studentka psychologii stosowanej, Stanisław Szufa – doktorant informatyki, Norbert Wolan - doktorant na Wydziale Biochemii, Biofizyki i Biotechnologii, Tomasz Wróbel - doktorant na Wydziale Biochemii, Biofizyki i Biotechnologii oraz opiekunowie projektu Wiktoria Wernicka - studentka II roku studiów I stopnia oraz dr hab. Agnieszka Zagórska – z Katedry Chemii Farmaceutycznej na Wydziale Farmaceutycznym UJCM.
Gratulujemy grupom wspaniałych pomysłów! Wszystkie zaprezentowane rozwiązania będą mogły być zastosowane w praktyce (open source licence) przez instytucje i firmy, które zajmują się zapewnieniem tego rodzaju usług.
Przez 10 dni staliśmy się UNA Europa Family!